1-معرفی تایرهای راهسازی و بهره برداری معدن ( OTR):
تایرهای راهسازی علاوه بر فعالیت های راهسازی، در سایر فعالیت های عمرانی نظیر ساختمانی،خاکبرداری،حمل و نقل و بهره برداری معادن کاربرد دارند.این تایرها معمولا از رینگ 24 تا 36 اینچ را پوشش می دهند. تایرهای با رینگ 25 اینچ برای فعالیتهای راهسازی،ساختمانی،عمرانی و معادن سبک کاربرد دارد.
2-آشنایی با علائم و کدهای روی دیواره تایرها:
2.1سایز تایرها:در تایرهای OTR پهنای مقطع اسمی تایر و قطر رینگ بر حسب اینچ بیان می شود. مثلا در تایر 23/5/25 عدد 23/5 نشان دهنده پهنای مقطع اسمی تایر بر حسب اینچ و عدد 25 نشان دهنده قطر تایر است. در تایر های رادیال نیز تنها از علامت R بین دو عدد فوق استفاده می شود.
نسبت منظر:این عدد در تایرهای رادیال کاربرد داشته و درصد ارتفاع دیواره به پهنای مقطع اسمی تایر را نشان می دهد. نسبت منظرهای 100و80 در اندازه های تایر قید نمی شود.
2.2گروه تایر:تایرهای OTR بسته به استفاده به شش گروه عمده زیر تقسیم می شوند.
1.تایرهای ماشین آلات معدن و خک برداری (Earth mover) باکدE
این ماشین آلات به طور معمول در معادن و برای حمل مواد مصرفی بکار گرفته میشوند. تایرهای این ماشین ها توانایی تحمل حد اکثر سرعت km/h 16 را دارند.
2.تایرهای ماشین آلات تسطیح (Grading Leveling) با کدG
این خودروها در عملیات راهسازی برای تراز کردن سطوح استفاده میشوند. تایر این ماشین ها توانایی تحمل حداکثر 10 km/h را دارند.(مانند گریدرها)
3.تایرهای ماشین آلات بلند کردن و حمل بار (Loading ،Dozing)با کد L
این ماشین ها عملیات خاکبرداری و جابجایی بار در فاصله های کوتاه را انجام می دهند. تایر ایم ماشینها تحمل حداکثر سرعت 10 km/h را دارند.(مانند لودر و بولدوزر)
4. تایرهای ماشین آلات فشرده سازی (Compactor) با کد C
این ماشین ها برای عملیات راهسازی و قیرریزی استفاده می شوند. تایر این ماشین ها توانایی تحمل حداکثر سرعت 10 km/h را دارند.
5.تایر ماشین آلات صنعتی (Industrial)
این ماشین ها در فعالیت های عمرانی و معدن برای حمل و نقل و جابه جایی ماشین های سنگین استفاده می شوند .(مانند کربن)
6.تایر های ماشین آلات بارکش و معدن (Mining،Logging) با کد ML
این ماشین آلات قابلیت حمل بار دارند و علاوه بر آن در معادن خاص مانند آهن و سیلیس استفاده می شوند. تایر این ماشین ها باید مقاومت بالایی در برابر برش داشته باشد.
تذکر:معمولا انتخاب تایر های OTR با نوع فعالیت ،تجهیزات،و شرایط کاری ارتباط مستقیمی دارد. مثلا تایرهایی که با سرعت زیادتر و مسافت های طولانی را طی می کنند میبایست مقاومت گرمایی (Heat Resistance) بیشتری داشته و در معادن از تایر هایی استفاده می شود که در برابر پارگی مقاومت (Tear resistance) بیشتری دارند.
3.ساختار و آمیزه رویه تایرهای OTR : عمدتا 6 نوع ساختار و آمیزه برای تایرهای OTR با توجه به شرایط، نوع فعالیت و نیازهای فنی در نظر گرفته می شود.
1.مقاوم نمودن تایر در برابر بریدگی،پارگی رویه و سایش برای کارکردن روی سطوح بسیار خشن
2.مقاوم نمودن تایر در برابر بریدگی، پارگی رویه و سایش برای کار کردن روی سطح بسیار خشن اما برای سرعت بالاتر ار آنچه در مورد یک بیان شده است.
3.طراحی تایر برای سرعتهای متوسط و مقاومت در برابر سایش در سطوح خشن.
4.طراحی تایر برای مقاومت در برابر گرمای ایجاد شده درونی بالاتر برای کار روی سطوحی که زیاد خشن نیستند.
5.مقاوم نمودن تایر برای حرکت در رفت آمدهای طولانی و سرعت بالا روی جاده هایی که صاف هستند.
6.طراحی تایر برای سرعتهای بالا در رفت آمدهای طولانی در جاده هایی که کاملا صاف هستند.
همانگونه که ملاحظه می شود در انتخاب تایر باید به موارد زیر توجه شود:
-محل فعالیت(سطحی که تایر بر روی آن کار می کند)
-ساعت کارکردو میزان بار
-سرعت
بنابراین چنانچه محل فعالیت زبر و خشن هستند باید از تایرهای ذکر شده در موارد 1و2 استفاده نمود و چنانچه نیاز به حرکت سریعتر در مسافتهای طولانی است باید موارد 5 و 6 بکار رود.هر شرکت سازنده تایر برای اینکه تفاوت میان تایرها را مشخص نماید از کدهای خاصی استفاده مینماید که ئقبل از خرید تایر به بروشور شرکت سازنده و یا متخصصین خدمات پس از فروش آن شرکت مراجعه شود.