شناخت علامت E-MARK روی تایرها
بیشتر کشورها ، دارای سازمان هایی دولتی هستند که تدوین استانداردهای ضروری وسایل نقلیه موتوری فروخته شده یا در حال تردد موقت در حوزه قضایی خود را انجام می دهند. در ایالات متحده ی امریکا ، دپارتمان حمل و نقل (D.O.T) و اداره ی ملی ایمنی ترافیک بزرگ راهها (N.H.T.S.A.)مسئولیت ایجاد و توسعه ی بسیاری از استانداردها ی ملی برای خودروها و قطعات مصرفی آن ها را در سراسرامریکا به عهده دارند.
تولیدکنندگانی که دیواره ی تایر آن ها منقوش به DOT و کد شناسه ی ذیربط آن است، در واقع تایید می کنند تایرهای آنها مطابق با استانداردهای امریکاست و مسئولیت آن را پذیرفته اند.
در اروپا به علت زیادی مسافرتهای شخصی و بازرگانی که اغلب طولانی مدن بوده و با خروج از مرزها همراه است ، و برای جلوگیری از بروز مشکلات برای رانندگان در تطبیق قانون ها و استانداردها در هنگام عبور از مرزها ، کمیسیون اقتصادی اروپا (E.C.E) در زمینه ایجاد ، تنظیم و جاری سازی استانداردها ی یکسان و واحد برای خودروها و قطعات متعلقه ی آنها در کشورهای عضو ، همکاری و فعالت می کند. استاداردهای E.C.E برای تایرهای سواری ، وانتی و باری ، در مواردی نظیر ابعاد فیزیکی ، نوشته های روی دیواره ، مقاومت در مقابل بار و تحمل سرعت بالا برای استفاده های طولانی مدت ، تهیه و تنظیم شده و پیوسته در خال تکامل است.ویژگی های جدید دیگر هم به تدریج یه این ویژگی ها اضافه می شوند که یکی از آنها در شرایط کنونی صدا می باشد. زیرا صدا نیز محصولی جانبی از فعالیت های جوامع مدرن بشریست ، و چیزیست که بیشتر اروپاییان از آن لذت نمی برند.
صدای اضافه تایر ، به عنوان شکلی از آلودگی های محیط زیست ، که کاملا آشکارا بر زندگی انسان ها اثر می گذارد ، تحت مراقبت و کنترل است. مردم اغلت اظهار می کنند که از صدای خروجی اتومبیل ها ، موتورسیکلت ها و کامیون های در حال حرکت در ترافیک ، چه در ساعات روز و چه در شب ، به عنوان عمومی ترین منابع ایجاد صدا ناراحت هستند.تایرهایی که منطبق با استانداردها باشند دیواره های آن ها منقوش به علامت E-MARK است.
نام کشور |
علامت |
نام کشور |
علامت |
آلمان
|
E 1 |
سوییس |
E 14 |
فرانسه |
E 2 |
نروژ |
E 15 |
ایتالیا |
E 3 |
فنلاند |
E 16 |
هلند |
E 4 |
دانمارک |
E 17 |
سوئد |
E 5 |
رومانی |
E 18 |
بلژیک |
E 6 |
لهستان |
E 19 |
مجارستان |
E 7 |
پرتغال |
E 20 |
جمهوری چک |
E 8 |
فدراسیون روسیه |
E 21 |
اسپانیا |
E 9 |
یونان |
E 22 |
یوگوسلاوی |
E 10 |
ایرلند |
E 23 |
انگلستان |
E 11 |
کرواسی |
E 24 |
اتریش |
E 12 |
اسلونی |
E 25 |
لوگزامبورگ |
E 13 |
اسلواکی |
E 26 |
حرف "E" و شماره ی شناسه ی بعدی آن (که در یک دایره یا مربع قرارمی گیرد)، مشخص کننده ی کشوریست که تاییدیه را صادر کرده است. این مجموعه سپس به وسیله ی دو عدد بعدی که مشخص کننده ی سری قانون هایی ست که تایر تحت آن آزمایش و تایید شده است دنبال می شود(مانند 02 برای .E.C.E سری 30 که برای تایرهای سواری به کار می رود، یا 00 برای E.C.E سری 54 که برای تایرهای وانتی کاربرد دارد.). پس از آن نیز سلسله عددهایی قرار می گیرد که معرف شماره ی تاییدیه ی مارک E.C.E است.تایرهایی هم که در آزمایش صدا مورد آزمون قرار گرفته و فراتر از محدوده ی قبولی آن باشند، می توانند دارای علامت دومی باشند که در دنباله ی اولی قرار می گیرد و به وسیله حرف S (برای صدا) مشخص می شود.