سبد خرید

محصولی انتخاب نشده است

تاريخچه صنعت تاير در ايران

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | چهارشنبه 19 ارديبهشت 1397 | نظرات کاربران ( 0 )

 

توليد تاير در ايران قدمتي60ساله دارد.

اولين کارخانه توليدتايردر ايران در سال 1337 باسرمايه گذاري شرکت امريکايي B.F GOODRICH ، تحت عنوان شرکت کيان تاير براي توليد انواع تاير باياس نخي با ظرفيت اسمي 8000 تن در سال تاسيس گرديد. پس از انقلاب ، در سال 1380 ، نام اين شرکت به نام لاستيک البرز تغيير يافت.

سپس شرکت ايران تاير در سال 1342 با همکاري و سرمايه گذاري شرکت GENERAL TIRE امريکا جهت توليد انواع تاير باياس نخي تاسيس گرديد. شرکت لاستيک دنا نيز در سال 1353 با سرمايه گذاري شرکت BRIDGESTONE ژاپن توليد تايرهاي سواري باياس و راديال نخي را آغاز نمود. همچنين شرکت لاستيک پارس در سال 1355 با همکاري و سرمايه گذاري شرکتPIRELLI ايتاليا با برنامه توليد انواع تايرهاي کشاورزي ، سنگين ، نيمه سنگين و سواري فعاليت خودرا آغاز نمود.

شرکت ايران ياسا ، تاير و رابر با بيش از 40 سال تجربه در توليد انواع تايرهاي دوچرخه ، موتورسيکلت و قطعات لاستيکي ، فعاليت توليدي خود را از سال هاي قبل از انقلاب ، در سال 1347 با ظرفيت اوليه توليد 1000 تن در سال آغاز نموده است. در سال هاي پس از انفلاب اسلامي ايران ، 5 شرکت ديگر از جمله لاستيک بارز ، آرتاويل تاير، لاستيک يزد ، کوير تاير و لاستيک خوزستان ، جهت توليد انواع تايرهاي باياس و راديال نخي و سيمي ، هر يک با ظرفيت هاي اوليه 25000 تن در سال با سرمايه گذاري هاي بخش خصوصي ، بانکهاي دولتي و ساير شرکت هاي سرمايه گذاري داخلي و همکاري و انتقال تکنولوژي و فن آوري از ساير شرکت هاي داخلي توليد کننده تاير، فعاليت توليدي خود را آغاز نمودند. توليد واقعي تاير و محصولات وابسته آن توسط توليد کنندگان داخلي کشور در اوائل انقلاب در حدود 34000 تن در سال بوده و پس از انقلاب در سال 1380 به 172000 تن در سال و تا پايان سال 1386 ، بالغ بر 240،000 تن در سال گرديده است.

همانطور که ملاحظه مي شود در قبل از انقلاب اسلامي 4 شرکت بزرگ توليد کننده تاير در دنيا با سرمايه گذاري و مشارکت و انتقال فن آوري در داخل کشور فعاليت مي کردند. پس از انقلاب اسلامي ابتدا شرکت هاي امريکايي ، سپس پيرلي ايتاليا و در نهايت شرکت بريجستون ژاپن کشور را ترک کردند و شرکت ها ملي شده و توسط مديران و متخصصان داخلي اداره گرديدند. ارتباط انتقال فن آوري تا مدتها با شرکت هاي بزرگ قطع بود . از اوائل ده? هفتاد به تدريج ارتباطات در سطح محدودي برقرار گرديد و تعدادي از شرکت ها توانستند به مرور زمان ابتدا فن آوري توليد تايرهاي راديال سواري با کمربند سيمي و جديداً فن آوري تايرهاي سنگين راديال تمام سيمي را اخذ کرده و موفق به توليد تايرهاي نسبتاً پيشرفته شوند.

در شرايط فعلي شرکت هاي گروه صنعتي بارز ، کوير تاير، دنا، آرتاويل تاير و يزد تاير با اخذ فن آوري از شرکت هاي خارجي نظير continental آلمان ، ماتادور اسلواکي ، مارانگوني ايتاليا ، دنلوپ افريقاي جنوبي، فردشتاين هلند تايرهاي سواري راديال توليد و نياز خودروسازان داخلي را تامين نمايند. گروه صنعتي بارز نيز تنها توليد کنند? تايرهاي سنگين راديال با فن آوري شرکت continental آلمان است.

ظرفيت اسمي کارخانجات توليد کننده تاير در شرايط فعلي حدود 300،000 تن در سال است که در صورت تحقق پروژه هاي طرح و توسعه مورد نظر در چند سال آتي به ظرفيت 450،000 تن در سال دست خواهند يافت و امکان توليد تايرهاي سواري و وانتي پيشرفته را به دست خواهند آورد. ميزان فروش شرکت هاي تاير سازي در سال 1386 حدود 850 ميليارد تومان ( معادل 920 ميليون دلار ) بوده است و حدود 12 ميليون تاير سواري - وانتي - سنگين - کشاورزي و صنعتي ، 7/7 ميليون حلقه تاير دوچرخه و موتور سيکلت - اسکوتر و حدود 13 ميليون حلقه از انواع تيوب مورد نياز توليد کرده اند. مجموع تناژ توليد 240،000 تن بوده است. يکي از مشکلات صنعت تاير کشور کارخانجات و ظرفيت کم توليد آنها است.

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

تبلیغات