لاستیک وانت مینی بوس کامیونت بخشی از شاسی خودرو ها می باشد که به صورت حلقه ای بر دور چرخ قرار گرفته و از آنها محافظت کرده و موجبات عملکرد بهتر و بیشتر چرخ را فراهم میکنند. لاستیک وانت قطعه ای پلاستیکی است که با سوار شدن بر روی چرخ همواره در تماس با سطح زمین است. کارایی لاستیک وانت مینی بوس کامیونت در این است که با کاهش تماس چرخ با زمین و تحمل بار موجود در خودرو حرکت چرخ ها را آسان مینماید.
تمامی لاستیک ها به وسیله باد پر میشوند. دلیل استفاده از باد در لاستیک قدرت انطباق و انتقال نیروی بیشتر باد نسبت به سایرین است که همین امر نیز موجبات حرکت راحت تر چرخ را فراهم می آورد. برخی از لاستیک مینی بوس به وسیله ی نخ های مخصوصی مقاوم میشوند تا طول عمر بیشتر و کارایی بالاتری داشته باشند. لاستیک وانت مینی بوس کامیونت را میتوان در دو دسته بندی قرار داد. 1- لاستیک رادیال 2- لاستیک بایاس
لاستیک رادیال : برای افرادی که در امر فروش لاستیک تجربه ندارند لاستیک فرق زیادی با هم ندارند اما افراد حرفه و کسانی که با چندین خودرو با لاستیک های متفاوت رانندگی کرده اند می توانند میزان تفاوت نرمی ، فرمان پذیری ، کشش و مصرف سوخت را در بین خودرو های یکسان با لاستیک متفاوت را تشخیص دهند.
لاستیک هایی که امروزه تولید میشوند از ترکیب 200 ماده ی متفاوت ساخته میشود طرح آج لاستیک توسط کامپیوتر طراحی و بر روی آن اجرا میشود امروزه برای فرمان پذیری بیشتر لاستیک وانت مینی بوس کامیونت لایه هایی موازی از جنس الیاف لاستیک اندود شده ی تقویت شده با سیمهای نایلونی و پلی استری در ساخت لاستیک به کار برده میشود.
لاستیک هایی که به این طریق ساخته میشوند نزد رانندگان محبوبیت و استفاده بیشتری دارند. در اینگونه لاستیک به دلیل استفاده از کمربند محکم بین لایه داخلی و سطح خارجی در هنگام دور زدن خودرو با راحتی بیشتری دور میزند. امروزه شاهد استفاده از لاستیک رادیال تمام سیمی در اتوبوس ها هستیم که رفته رفته در لاستیک کامیونت نیز مورد استفاده قرار میگیرند.
از 22 کارخانه تولید لاستیک در خاورمیانه 9 تای آن در ایران با ظرفیت اشتغال 14 هزار نفر اشتغال در ایران واقع شده است و این نشان دهنده ظرفیت های بالایی است که ایران می تواند از آن برای صادرات لاستیک به دیگر کشور ها استفاده کند.