سبد خرید

محصولی انتخاب نشده است

مزایای استفاده از گاز نیتروژن

2 / 10
از 2 کاربر

مزایای استفاده از گاز نیتروژن 

مدتی است که تب استفاده از نیتروژن به جای باد معمولی در لاستیک برای جامعه ماشین سوارها، بالا گرفته وشاهد اظهارنظرهای متفاوتی راجع به آن هستیم . عمده ترین کاربرد استفاده از نیتروژن در وسایل نقلیه ،مربوط به خودروهای نظامی وسنگین ، هواپیماهای تجاری ، خودروهای مسابقه وسفینه های فضایی است .

- هوای معمولی دارای 21 درصد اکسیژن ، 78درصد نیتروژن و 1درصد گازهایی هم چون ازون ، آرگون ومقداری رطوبت (به واسطه وجود اکسیژن) است. بنابراین حذف اکسیژن موجب حذف رطوبت خواهد شد که موجب کاهش اثرخورندگی است . هم چنین ، به دلیل کاهش میزان حمل با سیم های فولادی لاستیک ، افزایش عمرلاستیک ها امکان پذیر است .

- نیتروژن درفرآیند احتراق شرکت نمی کند، پس ، ازنظر ایمنی (با کاربردهای خاصی که دربالا اشاره شد) ارجح است. - مولکول های نیتروژن ، نسبت به مولکول های اکسیژن بزرگتر هستند، خطر فرار مولکول های بزرگتر از تایر وکاهش فشار باد لاستیک ، کمتر است . براساس تجارب ومطالعات شرکت میشلن ، سرعت کاهش فشار نیتروژن نیز سه برابرکمتر از هوای معمولی است.

- نیتروژن سبکتراست واستفاده ازآن،موجب کاهشی حدود4درصدکمترازوزن هوای پرشده درتایر یا کمتر از4اونس(112گرم) دراغلب تایرها می شود.این سبکی می تواند برروی مصرف سوخت،موثر باشد.هرچند،باید توجه کرد. - نیتروژن ، گرما را زودتر از دست می دهد. بنابراین ، می توان نتیجه گرفت که ترکیدگی لاستیک بر اثر افزایش دما یا انبساط گاز درون لاستیک ، کمتر اتفاق خواهدافتاد، به خصوص برای خودروهای مسابقه یا خودروهایی با کاربرد در شرایط طولانی وسخت ، پس باز دراین مورد نیز ایمن تراست .

- میزان تغییرات فشار با دما نیز ، درمورد نیتروژن کمتر است ؛ چرا که هوای معمولی دارای اکسیژن و رطوبت است که به خصوص میزان فشار رطوبت آن (حتی با مقدار ناچیزش) بیشتر با دما تغییر می کند.

- می توان چنین نتیجه گرفت که کاهش مصرف سوخت ، ایمنی بیشتر سهولت استفاده از خودرو(به دلیل عدم نیاز به تکرار میزان باد لاستیک )،همچنین دوام لاستیک خودرو از جمله مهم ترین مزایای استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک است. اما قیمت بالای گاز نیتروژن (حداقل 10 برابردر کشور ما وبیش ازاین مبلغ درخارج از کشور)، مسآله یی است که باید مورد توجه قرارداد. ضمن اینکه اطمینان از صحت گاز نیتروژن تزریق شده ونحوه تزریق آن نیز مسائل مهمی است ، که برای کاهش مصرف سوخت و کارآیی خودرو ، مثل انتخاب رینگ و لاستیک مناسب ، باید در نظر گرفته شوند.

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

تبلیغات